20 Eylül 2011 Salı

Türk Futboluna/Sporuna Değer Katma Rehberi, Tabi Kendi Markana da

Marka değeri, futbola yatırım, sponsorluk son günlerde oldukça gündemde yeralan bir konu. Türk futboluna yatırım yapan markalar için de büyük bir soru işareti bu yatırımı sürdürmek ya da başka bir kanala kaydırmak. Türk futbolu için ve markalar adına verilmesi gereken zor bir karar.

Oysa THY için hiç de zor değil. Global bir marka yaratmak için global marka değeri olan futbol başta olmak üzere pekçok spor dalında sponsorluklara imza attılar. Gerçi bazıları gerekli miydi, gereksiz bir kaynak aktarımı mı oldu, işi kimliksizleştirdi mi tartışılır ama futbola yaptıkları yatırımın geri dönüşü çok değerli. Bugün Süper Kupa finalini THY'nin sponsor olduğu iki takım Manchester ve Barcelona oynadıysa ertesi gün de bu yatırımın karşılığını gazetelerde manşetleri "Kazanan THY" olarak görüyorsanız bu bile yapmış olduğunuz işin başlı başına size geri dönüşünün bir kanıtıdır.

Daha odaklı olmalılar kabul ama özellikle global marka yaratmak isteyen tüm yatırımcılar için bir "case study" haline geldi diyebiliriz THY. Buradan Türk futboluna/sporuna yatırım yapacak markalar için önemli çıkarımlar var mı peki?

Evet var...
  • Yatırım yaptığınız markaya değer katmanız gerekiyor. Ancak yatırım yaptığınız markaya değer katarsanız sizin de marka olarak değeriniz artar. Sponsor olduğunuz futbol/spor kulübüne kattığınız değeri mutlaka anlatın. Anlatmanın yolunu bulun. Bu değerin taraftara nasıl yansıdığını da anlatmayı başarın. THY dünya starlarına sponsor olarak aynı zamanda bunu siz de THY kullanırsanız bir Star gibi hissedersiniz vaadiyle anlatmaya çalışıyor. İkinci kısmı gerek anlatmak da gerekse gerçek deneyimde hissettirmekte yeterince başarılı olamasa da temel strateji bu.
  • Yatırım yapacağınız, sponsor olacağınız futbol/spor markasının gelecek ile ilgili marka değerinde artış potansiyeli olması gerekiyor. Artış potansiyeli yoksa sizin yaptığınız yatırım da ölü olmaya mahkumdur.
  • Taraf olmak önemli, bir ligde birkaç takıma sponsor olmak marifet değil. THY İspanya'da sadece Barcelona'ya, İngiltere'de ise Manu'ya sponsor. Her ikisinin kesişmesi ancak bir uluslararası turnuvada mümkün. Burada da kazanan yine THY. Ama yerel lig için THY'nin gidip bir de Real Madrid'e sponsor olması felaket bir marka stratejisi olurdu. Bu durum Türkiye'deki markalar için de geçerli. Her kulübün arkasında Ülker görmenin markaya kattığı hiçbir değer yok.
  • Bir marka adına bir futbol/spor kulübüne sponsor olduğunuzda ancak o kulüpteki futbolcular/sporcular marka sözcülüğünü yaparlarsa başarılı olabilirsiniz. Bu sadece reklamlarda rol alması ile değil, PR etkisiyle, futbolcuların markayı içselleştirmesi ile olabilecek birşey. Markayı önce futbolculara satın. Yoksa siz de Nihat Özdemir'in durumuna düşer ve Digiturk alın diye taraftarlara seslendiğinizde komik olursunuz.
  • Kriz fırsattır, fırsatı en iyi değerlendirenler bu oyundan karlı çıkarlar. Türk futbolunun şu anda düştüğü durum tüm markalar adına büyük bir fırsat aslında. En büyük fırsatta Fenerbahçe'ye yatırım yapan markalar için var. Mesela Toyota'nın Beşiktaş formasına göğüs reklamı vermesi muhteşem bir yatırım hamlesiydi. Çok prestijli bir marka Beşiktaş adına da zor bir dönemde taraftar ile gönül bağı kurmak için bir adım attı. Devamını getirirler mi bilemiyorum ama yıllardır taraftar ile gönül bağı kuramayan markalar için bulunmaz fırsat bugün. Yarın çok geç olabilir.
  • Yatırım yapma heveslisi ve sponsorluk olayına yeni girme aşamasında olan bir markaysanız, krizde olan bir spor dalı olarak futbola yatırım yapmaktan çekiniyorsanız o zaman alternatif fırsatları değerlendirin. Her zaman alternatif fırsatlar bulmak mümkün. Basketbol şu anda önemli bir alternatif fırsat olarak görünüyor. Taraf olursanız, sporcuları marka sözcüsü haline getirirseniz ve marka değeri artma potansiyeline sahip bir kulübe yatırım yaparsanız kazanırsınız.
Futbola/spora yatırım stratejisinin esasında Win/Win kuralı temel prensiptir. Doğru bir yatırım stratejisi hem yatırım yapan hem de sponsor olunan markaya kazandırır. Bugün futbol Türkiye'de değeri taban yapmış olsa da tıpkı hisse senedi mantığıyla markalar adına en uygun yatırım dönemine girmiş gözüküyor. Üstelik de tüm kuralları baştan yazarak...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder