24 Temmuz 2009 Cuma

Kulüplerin Sanal Kazanç Kapısı



Avrupa'da yıllardır var ve bu işi en iyi götürenler futbol kulüpleri değil, Virgin gibi her tarakta bezi olan kurumlar ya da Carrefour gibi CRM anlamında oldukça başarılı altyapıya sahip olanlar. Türkiye'de ise beş altı ay öncesine kadar hazırlıkları yapılan sanal operatör uygulaması Fenercell ve GSMobile ile girdi hayatımıza.

Şu ana kadar ki performanslarına baktığımızda kulüplerin beklentilerinin altında ama benim beklediğim düzeyde bir performans sergiliyor her iki kulübün sanal operatör hizmeti. Kulüplerin bugüne kadar verdikleri mobil iletişim hizmetini sadece taraftarlık güdüsünü harekete geçirerek ortaya koydukları pazarlama stratejisi malesef yürümüyor. Sadece taraftar olma üzerine kurularak çok büyük bir kitleye ulaşılamayacağını da artık kulüplerin görmesi gerekiyor. Özellikle Beşiktaş ve Trabzonspor'un da sektöre gireceği şu günlerde sanal operatör hizmetinin kurumsal bir yapıya dönüştürülerek profesyonellere teslim edilmesi gerekiyor.



Sanal operatör hizmeti bir kulübün forma vs. ürünlerini ya da taraftar kartını satmasından çok daha farklı bir alan. Ortada sunulan bir hizmet var ve bu hizmet için ortaya konulan bir marka. Bu anlamda Galatasaray'ın marka olarak belirlediği ismi takdir etmeden geçemeyeceğim. GSMobile oldukça başarılı bir tercih. Beşiktaş ise kendisine faturalı ve faturasız hatlar için sunulan SIMSiyah ve SIMBeyaz yerine Kartalcell'i yani kulüple daha rahat şekilde ilişkilendirilecek bir ismi tercih ederek hata yaptığını düşünüyorum. Tıpkı Fenercell'deki gibi marka ismi belirlenirken taraftarı olunan kulübe aidiyet hissiyatı çok daha fazla ön plana çıkarılmak isteniyor. İlk başta o marka için başlangıç noktası tabi ki taraftar ama taraftar olmanın yanında bir marka çatısı oluşturmak ve bu marka çatısına uygun iletişim yapmak kaçınılmaz. Ulusal kanallarda 300-500 GRP harcayarak geri kalan pazarlama iletişimini kendi kanalın ve futbolcuların üzerinden gerçekleştirmek de yeterli değil bu anlamda. Bir diğer konuda tüketicilerine temel iletişim hizmetinin yanında sunacakları ek GSM ve GSM dışı faydaları çok iyi belirlemek ve bunu alternatif paketlerle tüketicilerine bundle ederek (tam Türkçe karşılığı yok ama bir hizmetin başka hizmetlerle sarılarak paketlenerek sunulması diyebiliriz) yeni teklifler götürmek.

İşte bu noktada henüz emekleme dönemi yaşayan kulüplerimizin daha çok yolu var. Yurtdışındaki örneklere bakıp, oradaki CRM uygulamalarından ne derece bu hizmette faydalanıldığının farkına varıp doğru pazarlama stratejilerini üretmeleri gerekiyor. Aksi halde çok önemli bir gelir kapısından istedikleri oranda gelir elde etmeleri çok zor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder